ehandel

E-handelsframgångar för svensk entreprenör

Civilingenjören och entreprenören Daniel Mühlbach, 42 år, driver idag det framgångsrika e-handelsföretaget Footway. Som VD på Sveriges största skobutik på nätet vet han vad som krävs för att bli en aktör att räkna med.

Ett ständigt pågående arbete som vi nedan ska få inblick i.   

E-handel under ständig tillväxt

Allt sedan man började följa och mäta handeln på nätet har den varit under ständig tillväxt. Enligt E-barometern 2015 handlar 73 procent av konsumenterna varor på nätet och den svenska e-handeln omsätter idag 50 miljarder kronor. Men konkurrensen om konsumenterna är hård och den tekniska utvecklingen går fort framåt.  För de företag som vill växa och konkurrera på marknaden krävs det att hålla koll på nya trender och använda sig av de tekniska lösningar som både säkerställer företagets leveranser samt underlättar köp för konsumenten.

Affärssystem och e-handelslösning

På en marknad under ständig förändring krävs både ett välfungerande affärssystem och flexibla e-handelslösningar. Med ett välorganiserat affärssystem, som hanterar och sammanställer företagets information, kan företag ta bättre beslut vilket genererar högre produktiviteten till lägre kostnader. Ett affärssystem som saknar rätt parametrar kan dock vara missledande, varför det är så viktigt att välja rätt konsultbolag och affärssystem.

Entreprenören Daniel Mühlbach som tidigare drivit upp nordens största linsföretag på nätet, Lensway, var väl medveten om vikten av att välja rätt redan från start. Footway valde att samarbeta med konsultbolaget Softronic som byggt upp deras e-handelslösning, genom den största e-handelsplattformen Magento, och integrerat affärssystemet Microsoft Dynamics NAV 2009. För ett företag som Footway som dagligen hanterar tusentals ordrar är lagerstyrningen central. Utifrån kartongstorlekar, antal och lagerstatus räknar systemet ut var på lagret nyinkomna skor ska placeras. När det viktigaste är säkrat, det vill säga leveransmöjligheten genom beräkning av lagerstatus måste man få till konverteringen. Att kunden som besöker Footway.se också handlar får man till genom att förenkla köpet för kunden. Här spelar design, tillgänglighet och information stor roll. E-handelsplattformen Magento tillåter kunden, i detta fall Footway, att skräddarsy sina lösningar för att attrahera sin målgrupp. Med en lättnavigerad sajt lyckas på så sätt Footway att öka sin konvertering.

Betalningslösningar

För att möta kundernas efterfrågan är det givetvis viktigt att kunna erbjuda dem möjlighet att kunna betala på det sätt de önskar. Betalningslösningarna ska givetvis både vara smidiga och säkra. På Footway har man valt att erbjuda sina kunder olika betalningsalternativ. Kortbetalning, Klarna faktura, Klarna konto, direktbetalning via Handelsbanken, SEB, Swedbank eller Nordea. För att garantera säkerheten vid kortbetalning har man på Footway valt att samarbeta med Klarna, vilka uppfyller säkerhetsstandardkraven för PCI-DSS. Inga kortuppgifter lagras och all kortinformation krypteras.

Mobilanpassade sajter

Utvecklingen från de första stationära hemmadatorerna till de smidiga surfplattorna och smarta telefonerna har varit förhållandevis kort. Dagens portabla datorer gör det möjligt att shoppa online i princip när och var som helst. Det är precis detta många kunder efterfrågar. Köp via mobiler och surfplattor har under de senaste tre åren mer än tredubblats. Trots det visade sig att endast 58 procent av de svenska webbutikerna under 2014 hade mobilanpassade sajter. Eftersom att Footway drivs på den flexibla e-handelsplattformen Magento, vilken har ett uppbyggt mobilanpassad stöd, kunde man snabbt möta kundernas efterfrågan och erbjuda dem en välfungerande sajt även via mobil och surfplatta.

Med kunden i fokus

Med fokus på kundens behov och upplevelse, arbetar man på Footway med att utveckla och förfina sina erbjudanden. Ett brett utbud av kvalitéts skor, snabba leveranser, fri frakt, 180 dagars ångerrätt och personlig service, är grunden till att Footway vunnit mark.

Leave a Reply