Ge bort rakhyvlar i presentförpackning

Standard

Att ge bort ett komplett rakhyvelset, med rakhyvlar, borstar och raklödder är betydligt mer exklusivt än att enbart ge en hyvel eller en flaska skäggbalsam. En populär gåva till de personer som lägger ner tid på att ta hand som skägg lite extra. Det finns ett flertal set att välja på – men det även möjligt att skapa egna.

Färdigt rakhyvelset – Passande produkter

Rakhyvlar och rakborste är grunden i ett komplett rakhyvelset. Det kan exempelvis vara en mer exklusiv hyvel med tillhörande borste. Dessa förvaras i ett specialanpassat ställ. Därtill kan det även finnas produkter som gör rakningen behagligare.

  • Rakhyvlar
  • Borstar
  • Rakblad
  • After Shave
  • Rakhandduk
  • Lotion

Mixa själv – Välj rakhyvlar och tillbehör

Att mixa sitt eget set skapar en mer personligt anpassad gåva. Det kräver kanske lite mer kunskap om personen som ska få gåvan – men skapar en perfekt anpassad rakpresent. Flera E-handlare erbjuder sina kunder att komponera egna set direkt på deras hemsida. Därmed går det att kombinera valfria rakhyvlar, borstar och annat tillbehör i en passande box. Det vanligaste är då att produkter väljs inom samma varumärke. Detta i likhet med att färdiga set består av produkter inom samma varumärke. Välj rakdon, rakborste, raktvål, after shave, rakblad och lägg samman detta i en presentask.

Känns det svårt att välja?
Vill du skapa en personligt anpassad gåva men har svårt att välja? Vilka rakhyvlar ska väljas och vilken after shave vill mottagaren ha? Kontakta en återförsäljare av dessa produkter och be om hjälp. Går du in till en barberare kan hjälp och råd ges gällande vilka produkter som ska köpas in. På samma sätt kan kundtjänst kontaktas hos de återförsäljarna av rakningsprodukter. Men kom ihåg att det är stor skillnad på kompetens mellan olika butiker. Generellt (men inte alltid) har personal mer kunskap om rakning i butiker som enbart har denna inriktning.

Kontrollera vad som gäller för byte

Rakhyvlar får aldrig bytas om de har använts. Generellt får de inte bytas ens om förpackningen är öppnad. Detta eftersom det klassas som hygienprodukter. Om byte önskas ske, utan att förpackningen öppnats, finns alltid 14 dagars returrätt vid handel online. En del butiker erbjuder betydligt längre bytestid. Men kontrollera vad som gäller vid en personligt anpassad present. Gäller samma villkor som om färdiga kit köps?

Snabbare hantering via AkkaFRAKT WooCommerce

Standard

Med fraktföretagets AkkaFrakt smarta integrationstjänst kan företag på ett smidigt och säkert sätt föra över alla data och logistik till plattformen Unifaun online. All dataöverföring sker via ett plugin som du installerar till din webbshop. Via pluginet kan du sen hantera allt som har med insamling av uppgifter, information och data att göra, samt hantera logistiken.

Oavsett om det gäller att lägga in kunduppgifter, skriva ut rätt fraktinformation eller sammankoppla en viss användare till en viss order kan AkkaFrakt via WooCommerce plugin underlätta. Integrationstjänsten använder Unifaun online för att automatiskt skapa fraktsedlar så snart en kund placerar en order i er shop.

Du kan även välja hur en viss order ska hanteras när det kommer till paketering och utskick. Hanteringen går snabbt och smidigt utan risk för felaktigheter, helt enligt dina regleringar och önskemål.

Integrationen mellan WooCommerce och AkkaFrakt

Tanken med integrationen är att du som företagare inte ska behöva stöta på komplikationer eller krångel då din verksamhet kräver en viss logistik. Genom att använda sig av pluginet kan all datahantering automatiseras helt enligt behov och önskemål. Du kan själv avgöra om hela eller bara delar av ert logistikflöde ska manövreras via pluginet.

Det som anges för automatisk hantering kommer att synkas direkt via WooCommerce efter att en order mottagits i er webbshop. Oavsett hur du själv väljer att göra kommer pluginet underlätta, förenkla och effektivisera verksamhetens logistikflöde.

Fördelar med pluginintegrationen till Woocommerce

Fördelen där är att du som företag kan spara såväl tid och energi som pengar och arbetskraft. Genom att AkkaFrakt interagerar direkt med er webbshop via WooCommerce och Unifauns plattform möjliggör också hantering av uppgifter från ett flertal transportörer under samma konto, det tack vare dess verkan online.

Utöver dessa funktioner kan du även via pluginets inställningar hantera SMS- och epost-notiser enligt tycke och smak. Om du tycker att det känns svårt eller krångligt att lära dig systemet och alla dess funktioner kan du prova på och lära dig mer via ”test mode”. Tryggt, smidigt och enkelt för alla inblandade. För över dina logistikordrar till AkkaFrakt redan idag!

Ta körkort i Sundbyberg – tal av trafikskola och annat att tänka på

Standard

Ta körkort i Sundbyberg – tal av trafikskola och annat att tänka på

I Sundbyberg finns ett relativt stort utbud att välja bland när det är dags att välja en trafikskola att köra med. Det är ett viktigt val, inte bara för att priset kan skilja sig, utan också av andra orsaker. Nedan kan du läsa mer om saker som är värda att ha i åtanke inför valet, samt andra smarta tips när det äntligen blivit dags att ta körkort.

Välja trafikskola i Sundbyberg – tips och råd

Det finns alltså flera anledningar att tänka till när det är dags att välja en trafikskola i Sundbyberg. Finns ett stort utbud ska man alltid jämföra på flera punkter innan man bestämmer sig.

  • Utbud – Första steget för den som ska välja en trafikskola som finns i Sundbyberg är naturligtvis att se över hur utbudet ser ut. Det finns flera skolor att välja bland och förutom att bara kolla efter det kan det också vara värt att jämföra utbudet. Vad ingår, hur ser lokalerna ut, hur verkar personalen? För att bäst kunna jämföra är det smart att besöka dom olika trafikskolorna för att bilda sig en uppfattning.
  • Priser – Är man ung och ska ta sitt körkort kanske man har en begränsad budget. Olika trafikskolor har olika priser och även om det finns viktigare saker att jämföra än just priset kan det såklart vara bra att göra det också.

Bekanta dig med området

Att övningsköra, vare sig det är med trafikskola eller ej, är nervöst och jobbigt av många olika anledningar. Dessutom är det mycket att hålla reda på när man befinner sig i trafiken och som nybörjare är det extra svårt. Ett bra tips för att kunna fokusera på trafikregler och bilen i sig är att bekanta sig ordentligt med området innan man börjar övningsköra med trafikskola.

Kanske kan du åka runt med någon du känner i Sundbyberg med omnejd eller så kanske du har möjlighet att ta dig runt med till exempel en cykel. Att ha koll på vägar och annat kan underlätta vid själva körningen, även om den såklart inte nödvändigtvis kommer att vara begränsad enbart inom Sundbyberg.

Börja ändå vid den trafikskola du valt så vet du åtminstone att du kommer ha god kännedom den första biten – och kanske den biten som det krävs för att hinna bli varm i kläderna, eller bakom ratten rättare sagt.

En ny gren av medicinsk vetenskap

Standard

Idag betraktas neuropsykiatri ofta som ett alternativ till traditionell medicin, särskilt vid behandling av neurologiska sjukdomar. Neuropsykiatri använder ett integrativt tillvägagångssätt vid diagnostisering och behandling av neurologiska sjukdomar och deras underliggande biologiska orsaker. Syftet är att patienten kan få en så effektiv behandling som möjligt. Området för neuropsykiatri innebär ett brett spektrum av behandlingar, inklusive både farmakologiska och icke-farmakologiska metoder. Många patienter som lider av neuropsykiatriska störningar ordineras mediciner, såsom ångestdämpande mediciner och antidepressiva läkemedel, för att behandla symtom och att kontrollera deras sjukdomsprocess. Patienter med neurologiska sjukdomar får ofta psykosocial rehabilitering och psykiatriska behandlingar för att försöka lindra stress. Eftersom neuropsykiatriska och missbruksstörningar ofta förknippas med varandra, behövs fler forskningsstudier för att förstå hur dessa två beteenden är relaterade och behandla därefter.

Idag finns det mer bevis som tyder på att neuropsykiatriska störningar kan bero på en onormal funktion i centrala nervsystemet. Förutom neuropsykiatriska mediciner, samt neuropsykiatriska behandlingar inkluderar neuroimaging, neuropsykologisk bedömning, neuropsykologisk rehabilitering, biofeedback och neuropsykofarmakologi. Det finns också flera beteendeterapier.

Skillnaden mellan assistansförmedling och utförare

Standard

Inom personlig assistans finns en rad olika begrepp som kan vara svåra att förstå för de som inte är insatta inom området. Vad är det för skillnad på assistansförmedling och utförare? Är utförare och assistansanordnare samma sak? Här presenteras en förklaring.

Personlig assistans

Förutsatt att du har en varaktig funktionsnedsättning kan du ha rätt till personlig assistans. Grunden är att du ska ha behov av hjälp att utföra grundläggande vardagliga sysslor. Det kan exempelvis innebära att du behöver hjälp med klädsel, äta mat eller att förflytta sig från/till rullstol. Det finns en åldersgräns som innebär att personer på 65 år eller äldre inte kan få personlig assistans. Det är då istället hemtjänsten och äldrevården som ska ta över hjälpen. För personer som har funktionsnedsättning är det alltså viktigt att ansöka om hjälp vid senast 64 års ålder eftersom den assistans som ges även får behållas efter att man gått över denna åldersgräns.

Vid behov kontaktas kommunen varpå en handläggare besöker dig och avgör om assistans ske ges eller inte. Därefter är det upp till dig att välja vilka som ska utföra tjänsten. De flesta väljer privat assistansförmedling och utförare men det går även att få hjälp via kooperativ, via kommunen eller administrera allt på egen hand och därmed vara arbetsgivare åt assistenterna.

Assistansförmedling

Assistansförmedlingens roll är att koppla samman vårdtagare och vårdgivare. Efter bedömning har du kanske blivit beviljad 15 timmar personlig assistans per vecka. Nu får du själv välja vem som ska utföra denna assistans. Eftersom det finns så många privata assistansbolag kan en assistansförmedling kontaktas som därmed hjälper till med att sortera och ”filtrera” fram de bolag som passar kunden allra bäst. Kanske finns behov av vård på ett specifikt språk eller att assistenterna har viss utbildning och kompetens. Förmedlarna hjälper till att hitta de passande bolagen och låter dem få presentera hur vården skulle gå till. Du får sedan välja om något av dessa assistansbolag ska anlitas. Den stora skillnaden mellan assistansförmedling och utförare är alltså att förmedlaren är en mellanhand mellan en person som har rätt till assistans (kund) och utförare (vårdgivare).

Detta kan liknas med hur exempelvis Arbetsförmedlingen fungerar. De är en mellanhand mellan arbetssökare (som har svårt att hitta rätt) och företagen (som söker arbetskraft). Även här kan tjänsten användas utan att det kostar något för den person som har rätt till assistans.

Utförare

Utförare är alltså de som ger den vård som personen är berättigad. Det finns ett par olika utförare att välja mellan. Kommunen är en utförare och privata vårdbolag en annan. Det är de två vanligaste alternativen men det finns även möjlighet att gå via ett brukarkooperativ. I detta fall är det kooperativet som är utförare av tjänsten och har hand om allt administrativt.

Fyra funktioner på överfallslarm i butik

Standard

Fyra funktioner på överfallslarm i butik

Alla överfallslarm ska larma vid överfall, rån eller ”paniksituationer”. Men dagens larm har betydligt fler funktioner är att enbart skapa denna trygghet. För de som jobbar i en större butik finns exempelvis följande tjänster.

  • Ringa till och från

Med ett enkelt knapptryck ringer överfallslarmet upp ett förutbestämt nummer. En del larm kan ha flera nummer inlagda som enheten då ringer upp i en viss ordning. Det går i detta fall även att ringa direkt till larmet för att nå personen.

  • Position utomhus och inomhus

Med GPS kan överfallslarm användas utomhus och därmed visa var man befinner sig. Detta är tjänst som exempelvis väktare har på sina larm. Men för de som jobbar i butik blir GPS generellt för otydligt. Den kan visa att du befinner dig i butiken – men inte var.

Överfallslarm som vänder sig till butiksanställda har därför ofta även positionering med Wifi eller Bluetooth. Tack vare detta kan personen positioneras exakt.

  • Larm vid fall

Många butiksarbeten innebär ensamarbete. Utöver att kunna påvisa behov av hjälp vid överfall så behövs även ett tryggt personlarm vid skada, medvetslöshet eller om personen svimmar. Med fallarm larmar enheten om personen ligger still för länge. Ofta varnar enheten först med några pip så att personen kan röra på sig om det inte finns behov av hjälp.

  • Geofence

Med s.k. geofence skapas ett ”digitalt staket”. Överfallslarmet kan aktiveras om personen är utanför ett geografiskt område. Det kan exempelvis vara 100 meter från butiken eller liknande. Därmed behöver inte larmet aktiveras via knapptryckning utan larmar automatiskt om detta skulle ske.

Alltid säkrast med överfallslarm med väktarutryckning

Det enklaste överfallslarmet tjuter högt – men ger ingen mer säkerhet än så. Det kanske avskräcker vissa men inte alla.

Nästa steg är överfallslarm som larmar till kollegor eller vänner. En del av dessa skickar sms till utvalda telefonnummer varpå dessa personer kan ringa eller ta sig till butiken. Lite säkrare – men knappast säkrast.

Tredje, och säkraste steget, är att ha larm som är kopplat till en larmcentral. När larmet aktiveras åker väktare direkt dit för att se vad de kan hjälpa till med. Finns det även kameraövervakning i butiken kan larmoperatörerna se i kameran vad som händer och på detta sätt tydligare sätta in rätt åtgärder oavsett om det är väktare, polis, ambulans eller brandkår.

Vimla – surfa till låg kostnad

Standard

Vimla – surfa till låg kostnad

Vimla är en operatör som erbjuder prisvärda abonnemang. Vimla är en del av Telenors nät och har täckning på 90 procent av Sveriges yta. Vimla är för dig som inte behöver surfa supermycket men som värdesätter ett bra pris.

Vimla ingår i Telenorkoncerner tillsammans med operatörer som Hallon, Halebop och Comviq. Därför får du samma täckning med Vimla som du har med till exempel Comviq eftersom alla dessa använder sig av samma nät. Om du söker på nätet kan du hitta en täckningskarta som visar hur Telenors täckning ser ut i Sverige. Om du bor på landsbygden kan det vara bra att kontrollera hur täckningen ser ut i de områden där du ska vistas mycket innan du tecknar ett abonnemang. Förutom täckning så kan du kontrollera hastigheten i de områden du kommer att använda ditt abonnemang. Många kunder menar att täckningen med Vimla är mycket bra. Kunder vittnar om att nätet är stabilt och täckningen är god, särskilt i städer eller tätorter. Telenor har under senare år satsat på att förbättra täckningen i de norra delarna av Sverige. Vimla eller Telenor menar att de byggt ut sitt nät med 140 procent de senaste åren. Vimla har nu täckning i 90 procent av Sverige.

Telenor satsar på unga på flera plan

Telenor har en särskild satsning där unga inom teknik och digitalisering är i fokus. Denna satsning syns bland annat i det ungdomsforum som Telenor ordnar där deltagare från hela världen kan delta. Vimla, som är en del av Telenor, har som ambition att koppla samman människan med tekniken och de är övertygade om att ett uppkopplat samhälle är ett bättre samhälle. Vimla passar dig som vill surfa till ett riktigt bra pris. Du som vill surfa väldigt mycket bör kanske välja ett annat abonnemang men du som är en normal surfare och som värdesätter prisvärda alternativ bör kika lite extra på Vimla. Några prisexempel är till exempel att du får 3 GB för 100 kronor per månad eller 8 GB för 160 kronor per månad. Du som vill ha 100 GB betalar 350 kronor per månad.

När du köper begagnad moped

Standard

En moped är ett perfekt fordon för den som inte har behov av en bil men ändå vill kunna ta sig mellan punkt A och B på ett enkelt sätt. Dom är billiga att äga och billiga i drift. Köper man en begagnad moped kan man dessutom komma relativt billigt undan men det finns några saker värda att kolla upp innan ett köp genomförs. Att ha möjlighet till köp av mopeddelar avgör för många hur långt man kan  gå prismässigt.

Kontrollera ägare och fordon

Har du hittat en begagnad moped som verkar intressant är det såklart viktigt att prata med ägaren. Först är det dock bra att läsa på om mopedmodellen för att sedan ställa frågor till den nuvarande ägaren. Dom flesta är ärliga men det är alltid bra att vara på sin vakt. Fråga hur många tidigare ägare mopeden haft, om det funnits några problem och så vidare.

Går det att få tag på mopeddelar?

Innan du genomför ett köp är det också bra att kontrollera om det går att köpa mopeddelar till den aktuella modellen. En moped som använts tidigare kan behöva repareras och då är det viktigt att det går att få tag på passande mopeddelar till den.

Det finns många butiker på nätet som säljer både nya och begagnade mopeddelar och ofta kan man söka på modell för att se vad som finns tillgängligt.

Provkör mopeden

Om du pratat med ägaren och fått en bra känsla, kontrollerat att det finns mopeddelar att köpa till modellen och tänker genomföra köpet ska du först be att få provköra en sväng. Precis som vid ett bilköp är det viktigt att själva körningen känns bra. Lyssna efter eventuella missljud, testa lysen, blinkers och andra viktiga funktionen, gör skarpa svängar och känn på däcken så att dom känns fräscha.

Provkörningen kan vara avgörande så ta din tid och känn efter ordentligt. Det kan vara en bra idé att faktiskt provköra några olika modeller innan ett köp genomförs, för att kunna jämföra olika egenskaper.

Skriv ett kontrakt

När ett fordonsköp ska genomföras ska man alltid se till att skriva ett köpekontrakt. Det finns många mallar att hitta på nätet och det enklaste sättet är att skriva ut ett sådant. Sök efter ”köpekontrakt moped” och välj ett du gillar. Ta med vid köptillfället och se till att den nuvarande ägaren skriver under – och glöm inte att försäkra din nya moped innan du rullar ut på vägarna!

Vad är skillnaden mellan en säkerhetsdörr och en vanlig?

Standard

Säkerhetsdörrar har en betydligt högre säkerhet än en vanlig lägenhetsdörr. Det anses vara ”nästan omöjligt” att forcera dessa dörrar med vanliga inbrottsverktyg. Därmed inte sagt att de står emot alla explosioner. Samtidigt kan säkerhetsdörrar väljas för att skapa ett skydd mot brand eller gaser. Det som skiljer säkerhetsdörrar mot vanliga dörrar är därmed skyddet som skapas mot brand, inbrott, gas och ljud.

Säkerhetsdörrar från certifierat företag

Köp säkerhetsdörrar enbart från certifierade företag. Detta då de har hårda krav på sig gällande kvalité och information. Det är lika viktigt att välja rätt dörr som att installera den på ett korrekt sätt. Det finns därmed en mycket stor fördel i att låta en certifierad installatör sätta in dörren istället för att göra det själv. Med små fel kan en säkerhetsdörr tappa stora delar av sin säkerhet.
När dörren köps ska det följa med information om att den är typgodkänd för de krav som den ska uppfylla.

Välj inbrottsstandard på rätt nivå

Säkerhetsdörrar är klassade utifrån hur stor påverkan som behöver ske på dörren innan dess säkerhet minskar. R2 innebär att dörren står emot ”enkel åverkan”. De verktyg som används är bland annat skruvmejslar och hammare. R3 står emot ”kraftig åverkan” vilket innebär att inbrottstjuven har kofot samt de verktyg som nämns vid R2. R4 står emot yxa, borrar, såg och de verktyg som nämns ovan.

Samtliga dörrar har däremot en testtid och en angreppstid. Med testtid menas hur länge tjuven får på sig att försöka komma in i huset. Med angreppstid menas hur länge aktiv påverkan sker på dörren, utan pauser eller liknande.

Se över brandklassningen

En återförsäljare av säkerhetsdörrar anger att en brandklassad dörr minst ska ha märkningen EI2 15/EW 30. Det innebär att dörren bromsar brandförloppet under minst 30 minuter. Därmed så pass lång tid att hjälp bör ha hunnit anlända innan branden har spridits i större utsträckning in i lägenheten.

Utseendet för er säkerhetsdörr

Idag går det att få säkerhetsdörrar i de flesta utseenden. Förr var det vanligare med standardiserade utseenden vilket gjorde att enstaka dörrar i en trappuppgång kunde ”stå ut” mot de andra. Nu finns däremot säkerhetsdörrar med utseende av gamla trädörrar från 1800-talet likväl som nyare modeller.

Vilken säkerhetsklass behöver ni? Se över säkerheten för hela lägenheten och ta hjälp av ett proffs. Det skapar den största säkerhetsnivån.

Fördelarna med flyttstädning

Standard

Fördelarna med flyttstädning

Flyttstressen är ingen rolig tid även om man har något fint att se fram emot. Att flytta när man är ensam är jobbigt nog, är det en hel familj som ska iväg med ungar som springer runt bland lådorna och i välvilliga försök att hjälpa till gör mer skada än nytta så är det lätt att det blir riktigt flyttkaos. En post som är skön att undvika är städningen. Lyckligtvis så finns det gott om företag som gärna hjälper till med den detaljen.

Det finns gott om firmor som specialiserat sig på flyttstädning vilket man kan hitta på www.stockholmflyttstädning.nu. Oftast har de ett schablonpris per kvadratmeter och sedan finns det sådant som kanske inte ingår men som kan upphandlas ändå som tilläggstjänster.

Eftersom ingen vill komma till ett nytt hem och hitta fläckar eller dåligt städade ytor är de flesta också ganska måna om att lämna efter sig sitt boende i fint skick till den som ska ta över. För att undvika att något missas är det bra att jobba med checklistor. Med hjälp av en checklista säkerställer du att inget glöms bort eller lämnas ostädat.

Garantitid och besiktning

För att få fram ett bra pris så är det bra att kolla med lite olika firmor innan du bestämmer dig. Be om offerter från olika bolag och se vad de erbjuder, på så sätt har du ett bra material att jämföra med och kan slänga in lite olika saker i förhandlingen med det bolaget du väljer att anlita.

Utöver att det är god sed att lämna stället fint så är det också bra för att slippa jobbiga samtal i efterhand. Garantin för en flyttstädning gäller normalt i cirka tio dagar efter att städningen utförts så lämna den till de sista dagarna så att det inte hinner bli smutsigt innan ni ger er av.

När firman är klar för städningen ska du inte släppa iväg dem utan att ni tagit fram checklistan och gått runt i huset eller lägenheten och kontrollerat att allt utförts enligt avtal. Slarva inte med besiktningen på grund av lathet eller tidspress. Även om det inte rör sig om några stora summor kan det bli så att du blir ansvarig för att åka tillbaka och städa själv, får anlita firman igen eller ansvara för en ekonomisk kompensation till de som övertagit ditt gamla boende om det visar sig att allting inte är gjort med önskat resultat.